Wednesday, September 21, 2011

BILE NAK TAMBAH ANAK???


Melampau punye soalan...! Perasaan yang same juga bagi orang yang diajukan dengan soalan 'Bile nak kawin...?" Ingat orang tak ade perasaan ke??? Ok, memang aku agak tersentuh hati bile orang asyik tanye bile nak tambah anak lagi. Ingat orang tak nak anak lagi ke? Dah Allah tak nak bagi lagi nak buat macam mane? Dan bukannye aku tak ade anak pun... Dan bukan juga aku duduk saje tunggu tetibe je ade anak dalam perut kan... Manusia ni kalau nak tanye soalan objektif ke subjektif ke tolong la fikir sikit. Mentang-mentang la awak tu tiap-tiap tahun beranak nak 'cewi' pulak dengan jumlah anaknye... Astaghfirullah...!!!

Ramai anak pun belum tentu awak tu boleh bagi perhatian yang sewajarnya untuk anak-anak tersebut kan...? Saya amatlah yakin lagi pasti setiap perkara telah dirancang dengan baik oleh Allah... Jika Dia memberikan rezeki anak untuk anda setiap tahun, itu satu rahmat untuk anda. Jadi sila hargai rahmat itu dan jaga amanah Allah itu sebaik mungkin.

Jika Allah tidak memberikan apa yang anda harapkan, yakinlah, rahmat Allah itu datang dalam pelbagai bentuk dan rupa! Nikmat bahagia, nikmat tenang, nikmat kenyang, nikmat 'tidur lena' (penekanan di sini, sebab dah tak payah bangun buat susu dan tukar lampin anak. Infact anak saya yang 4 tahun dah pandai tidur bilik sendiri ok!!!) dan pelbagai-bagai nikmat lagi...! Dah Allah bagi rezeki beranak tiap-tiap tahun pandai pulak komplen tidur tak cukup lah, gaduh dengan laki tengah malam sebab ko je kene bangun tukar lampin dan buat susu... Ape kes???

Ikut hati nak je jawab 'eh lantak le I nak beranak bile pun, pe hal plak nak kisah-kisahkan...?' You are so irritating me!!!

So, sesape je di luar sane yang dok sibuk memantau tempoh perkahwinan orang tu... Tolong la jangan sibuk-sibuk nak tanye soalan-soalan yang menjengkelkan ok??? Sampai bila nak berdua je? Merancang ke? Bile nak ade anak? Bile nak tambah lagi dan sebagainya, sila simpan kemas soalan-soalan anda itu di dalam kotak hati balik rumah nanti, sila buat ulasan dengan laki sendiri... Bagi orang kecik hati dengan soalan-soalan begitu pun berdose ok...!

Sebaik-baik amalan yang ada perlu lakukan adalah mendoakan pasangan tersebut dianugerahkan zuriat secepat yang mungkin. Bukan dengan bertanyakan soalan-soalan yang agak kurang wajar di majlis-majlis keramaian... Ramai juga yang tidak kisah (konon-konon, tapi dalam hati diaorang ade ko tau!) tapi hakikatnya, soalan-soalan macam ni la yang buat saya takut sangat nak pegi rumah sedare mare dan kenduri kendare tau... Sebab dah menyampah sesangat!!!

So people... Matang dan move on... Jangan buat perangai macam nenek2 ok...???

sumber gambar: google

p/s: Ketika entry ini ditulis, jiwa sedang benggang sebab baru dapat soalan yang telah saya senaraikan di atas... Huuusssshhhhh.... Bersabarlah duhai hati... Nanti dapat kembar 3 terus nak je saye tayang anak saye 5 tahun... Hah!!!! Aku lagi hebat!!!! Cisss...

No comments:

Post a Comment