Monday, April 23, 2012

MUDAH-MUDAHAN INSAN ITU DIMAAFI...

Assalamualaikum,

Dalam hidup ini sedar atau tidak, jika tidak kita, mungkin ada insan lain yang menyakiti hati kita atau kita menyakiti mereka. Ya jika saya berbuat khilaf, saya mudah untuk mengaku dan meminta maaf. Tapi sukar untuk kita mendorong orang lain untuk melakukan perkara yang sama.

Pernah suatu ketika saya diduga oleh Allah, dengan ujian yang saya rasa 'berat'. Ketika itu jiwa dan emosi sangat-sangat tergugat. Tambahan pula dapat tahu, orang yang kita hormat sebagai kawan rupa-rupanya tidak jujur dan telus dengan kita. Di belakang saya dia merupakan seorang pengkhianat yang memusnahkan seluruh kepercayaan saya terhadap insan yang bergelar kawan. Untuk lebih tepat, kawan yang dimaksudkan adalah isteri kepada sahabat suami saya.

Mungkin dia mangsa keadaan. Tetapi seseorang yang waras lagi cerdik sudah tentu tidak akan melibatkan dirinya dengan perkara yang sememangnya menindas kehidupan seorang wanita lain. Secara jujur, mungkin kepandaian bergaul dan menyesuaikan diri menjadikan dirinya 'mulia' di mata ramai orang. Tetapi kehidupan sosialnya yang 'boleh tahan' pada pandangan mata saya (sahaja) tidak sesuai bagi seorang ibu dengan 3 orang anak...

Mungkin dia telah terbiasa atau suaminya juga tidak kisah dengan apa yang mereka mampu lakukan bersama. Mungkin berada di kalangan 'kerabat' melahirkan kehidupan sosial yang begitu. Tetapi tidak menyalahkan sesiapa. Ada satu pepatah Inggeris "you are what you eat..." Hurmmmm... (macam tiada kaitan di sini...)

Pernah saya ajak dia berbicara. Namun dipertengahan perbualan dia menarik diri. Mungkin dapat menagkap berang saya walau sekadar di atas talian. Sehingga ini saya masih ada sedikit rasa terkilan dengan dia yang sanggup menipu saya sedangkan saya layang dia dengan baik ketika datang bertandang ke rumah saya pada masa lalu... Hanya rasa terkilan... Bukan marah...

Sukar juga untuk dia menghulurkan salam kemaafan... Begitu juga dengan diri saya... Tapi suami selalu datang dengan hujah yang benar, 'dosa dengan Allah takpa lagi... Dosa dengan manusia yang susah... Ya, saya akui... Tapi di sini siapakah yang berdosa...? Saya dan juga dia... 

Insyallah saya cuba untuk beramal dengan 5 hakikat iman; Percaya, Taat, Redha, Ikhlas dan Sabar... Mudah-mudahan kehidupan saya lebih dipermudahkan oleh Allah s.w.t. 

Aamiin....

No comments:

Post a Comment