Wednesday, August 10, 2011

NASI LEMAK SAMBAL SOTONG


Assalamualaikum...

Bila tiba bulan puasa ni teringat banya kenangan masa kecil-kecil dulu especially masa masih menjadi warga negeri jelapang padi iaitu KEDAH DARUL AMAN.

Pekan Simpang Kuala memang sangat akan diratapi dek penangan pelbagai makanan yang confirm penyumbang kepada gelaran ayam daging yang diberikan kepadaku dek kerana suka makan. Teringat panggilan arwah wan "sapatraman" sempenan hobi makan yang paling setia... Tapi itu semua tinggal kenangan oke... Sekarang bukan ayam daging lagi, ayam organik gitu...! Perasan kurus sebab bulan puasa kan. Motivasi itu amatlah penting.

Berbalik kepada kisah makanan di pekan Simpang Kuala sangatlah hebat! Di antara kemestian yang harus dimiliki adalah nasi lemak 50 sen. Sekarang ni dah up sikit singgit kot. Keutiaw goreng, char kuetiaw, nasi kandar madinah, nasi lemak ali, apam lenggang, kuih muih seposen sebiji (skang masih ade oke, in 2011) becoz orang memang akan cari kerana saiz dia yang sebesar ibu jari je, dan nasi lemak abang.

Nasi lemak abang ni masa I darjah 3 die dah takde. Mama kate sebab dia pegi kl meniaga kat sana (ntah ye ke tidak). Serius I sedih oke... Sebab nasi lemak die memang sedap dan penuh dengan sayur-sayuran celur (kangkung je pun).

Jadi dengan nostalgia iti, maka timbul angan-angan berbuka puasa hari ini yang menjurus kepada ciri-ciri Nasi Lemak Abang yang ade kangkung celur...

Sejarah yang telah lama terlakar dan sinonim dengan Alor Setar (atau lebih spesifik semua negeri di utara) memang tak dapat nak dipisahkan dengan makanan yang enak-enak. Kalau nak dibuat perbandingan Alor Setar dengan Kuantan... Memang I dapat rasakan orang Kuantan tidak merasai nikmat dunia yang sebenar. Serius... Cuba bagi tau tempat char keutiaw yang sedap kat Kuantan ni??? Juara??? Tak boleh lawan ler... Itu belum lagi cuba masakan tengah hari kat Medan Selera tepi Sekolah Syed Omar, Stadium, Simpang Kuala (of coz... pajeri dia the best!), Jalan Dey, Pumpong dan banyak lagi lah berselerakan di serata bandar.

Timbul juga idea untuk bukak kedai makan kat Kuantan ni sebab rasa desprate sangat nak bawa makanan utara ke pantai timur ni. Tapi, belum ada kekuatan lagi, sebab konsep perlu la mantap baru ramai pelanggan dan bukan setakan lalat semata-mata (teringat gelaran kedai lalat kat Gambang).

Well... Harus bersiap dan bersedia untuk memasak sekembalinya dari pejabat 4.30 petang. Harus jadi atau tidak program berbuka puasa di padang MPK hari ini. Nanti nak ambil gambar dan upload suasananya di belog ini. Tengku Puan Pahang pun dah turun kan... Murka nanti rakyat jelata tak mahu merasai tradisi bandar Kuantan...!


No comments:

Post a Comment