Tuesday, October 11, 2011

JANGAN BERHARAP! DIA BUKAN MILIK KITA...

Assalamualaikum,

Awal minggu dikejutkan dengan berita yang saya mungkin akan ditukarkan ke jabatan lain. Ada 2 kemungkinan sahaja di sini. Pertama; saya terlalu hebat sehingga menjadi rebutan jabatan lain. Kedua; saya tidak pandai bekerja atau tidak menunjukkan prestasi yang baik? (Ok, agak melampau assumption di sini...)

Setelah dipanggil oleh ketua jabatan ternyata andaian kedua agak meleset dan menjurus kepada andaian pertama dan juga dengan tiba-tiba muncul andaian ketiga, iaitu fungsi Pejabat Penyelidikan nak dihapuskan!? Namun kedua-dua andaian pertama dan ketiga ini boleh digabungkan dengan kesamaran yang agak-agak samar. Untuk lebih adil fungsi saya di sini semakin mendapat perhatian bos yang sebelum ini agak ragu-ragu untuk memberikan tugasan yang mencabar. Tetapi selepas tugasan yang 'mencabar' tidak disahut dengan baik oleh 'ikan emas' maka saya boleh dikatakan sebagai 'ikan bandaran', yang perlu membersihkan nama baik jabatan (kononnya). Ironinya ikan emas suka berak kan???

Tapi itu bukan pokok persoalan di sini. Ianya hanya mukhadimah sebelum rasa terbuku di hati diluahkan. Tapi proses luahan hati tidak berlaku dengan lancar kerana ada ganguan daripada rakan sekerja yang nak update data.

Ooohhhh!!!! Yet my bad....! Ingin saya tekankan di sini, saya tidak dikurniakan sifat pemaaf yang menebal. Sekurang-kurangnya saya mengaku kelemahan saya. Memang saya lemah bab-bab memaafkan orang ni. Tetapi ianya berlaku bagi mereka yang sedaya upaya dengan seluruh tenaga menipu & 'menkencing', diri saya yang sangat tidak suka menipu ini. Sila tunggu sehingga saya bersedia dengan sepenuh hati saya untuk memaafkan anda ok. Mungkin bertahun-tahun lamanya. Sebab itu saya tak suka tipu orang atau fitnah atau apa-apa saja dengan orang. Dosa dengan Tuhan kita boleh sujud, bermunajat mintak ampun. Dosa dengan manusia??? Hadap sampai puas ok... Bukan bertujuan nak menghukum. Siapa la saya nak menghukum, tapi kemaafan perlu ikhlas dari hati yang suci murni. Kalau mulut cakap maaf tapi hati cakap lain, jatuh munafik saya.

Ya Allah.... Mudah-mudahan Kau lembutkan hatiku... Amin...


p/s: tajuk kelihatan tidak selari dengan entri... Ade ku kesah???

No comments:

Post a Comment