Thursday, October 6, 2011

DUA JENIS MANUSIA YANG DIBENCI

Assalamualaikum...

Dalam dunia ni ada 2 jenis manusia yang memang tidak akan mendapat pertimbangan akal dan kewarasan yang sempurna oleh diriku.

Yang pertama: Orang yang bongkak lagi riak dengan segala benda yang dia ada kat dunia ni. Tak kira la pangkat, duit, harta, pengalaman kerja dan sebagainya. Sebagai manusia, perlu ke nak bercerita segala kehebatan yang dah pernah dilakukan dan dicapai dan yang telah diberi! Lepas tu claim 'saya bukan nak riak'. Eh.... orang kalau ikhlas, 'tangan kanan memberi, tangan kiri tak tau' ok... Dengan harapan orang akan nampak kebaikkan disebalik keburukan yang telah anda lakukan. Matlamat tidak menghalalkan cara. Daripada penelitian saya, orang yang benar-benar berjaya adalah orang seimbang perihal dunia akhirat ni. Maknanya kerja kuat, amal ibadat pun kuat. Boleh rujuk contoh yang paling baik kat sini.

Yang ke-dua: Orang yang menipu dan yang kuat menipu! Once saya dah tau makhluk tu menipu saya... Jangan harap in future saya nak percaya cakap atau apa saja janji dia pada saya. Sebab memang dah jadi pantang paling besar saya orang yang menipu ni. Sejarah hidup saya, saya pernah ditipu oleh 3 orang manusia yang paling saya sayangi. Secara jujur saya sangat membenci sikap mereka ini yang sangat pandai bermain dengan fakta dan sangan kreatif dalam memutarbelitkan keadaan. Dan akhirnya diri mereka sendiri yang terjerat. Balasan Allah... Tidur pun tak lena sebab takut pecah tembelang. Mudah-mudahan mereka mendapat pengajaran dan ikhtibar daripada apa yang dah berlaku dalam kehidupan mereka!

It's my bad sebab tak bagi kelembutan hati pada dua golongan ini. Ini adalah kerana, dua perkara ini tidak pernah berlaku dan tidak pernah ada/wujud dalam kamus hidup saya. Sebab kami adik beradik akan kena cili mulut kalau cakap bohong masa kecil-kecil dulu.

Mudah-mudahan Allah melembutkan hati saya untuk berhadapan dengan dua golongan ini dan bersifat pemaaf dengan mereka suatu masa nanti. Buat masa ni, hati ini masih sangat keras untuk memaafkan mereka...

Wallahualam

No comments:

Post a Comment